Profil zaufany to bezpłatne narzędzie, które pozwala na załatwienie spraw urzędowych online. Jest zestawem danych, które jednoznacznie identyfikują jego posiadacza w sieci i usługach podmiotów publicznych. Mowa tutaj o imionach, nazwisku, dacie urodzenia oraz numerze PESEL. Profil zaufany jest dobrze zabezpieczony, dzięki czemu nikt poza jego właścicielem nie może go użyć. Dzięki niemu jesteś w stanie potwierdzić swoją tożsamość w Internecie, a także złożyć podpis zaufany. Poniżej znajdziesz informacje, kto powinien założyć profil zaufany i w jaki sposób można to zrobić i gdzie go potwierdzić.
Profil zaufany zdecydowanie ułatwia załatwienie wielu spraw urzędowych. Zapoznaj się zatem z podstawowymi informacjami, które pozwolą Ci podjąć decyzję o jego założeniu.
Co zyskasz zakładając profil zaufany?
Profil zaufany umożliwia korzystanie z usług online wielu portali urzędowych. Możesz bez wychodzenia z domu korzystać m.in. z:
Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP) – np. złożysz tutaj wniosek o dowód osobisty, zgłosisz urodzenie dziecka, czy uzyskasz odpis aktu stanu cywilnego.
Platformy Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS) – np. bez wychodzenia z domu umówisz wizytę w placówce ZUS, wyślesz wnioski, sprawdzisz zwolnienia lekarskie i wiele innych.
Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej (CEIDG) – np. bez wychodzenia z domu założysz firmę, zawiesisz lub wznowisz działalność gospodarczą, a także bez problemu uzyskasz dane osób, które prowadzą przedsiębiorstwa w Polsce.
Co ważne, w serwisie OBYWATEL.GOV.PL także korzysta się z profilu zaufanego. Dzięki niemu od razu jesteś zidentyfikowany i możesz sprawdzić np.:
ilość punktów karnych;
czy masz ważny dowód osobisty;
swoje dane medyczne w Internetowy Koncie Pacjenta dostępnym na pacjent.gov.pl.
Jak zatem widać — profil zaufany to rozwiązanie godne rozważenia.
Kto może założyć profil zaufany?
Każda osoba, której nadano numer PESEL. Wyjątek stanowią osoby ubezwłasnowolnione oraz dzieci, które nie ukończyły 13 roku życia.
Kiedy obywatel może założyć profil zaufany?
Każdy obywatel może w dowolnym momencie założyć profil zaufany.
Jak długo profil zaufany jest ważny?
3 lata. Po ich upływie możesz przedłużyć jego ważność na kolejne 3 lata.
Ile płaci się za założenie profilu zaufanego?
Usługa jest bezpłatna.
Jak długo czeka się na założenie profilu zaufanego?
Z profilu zaufanego możesz korzystać od razu po jego założeniu i uwierzytelnieniu.
Jak założyć profil zaufany krok po kroku — poszczególne opcje
Profil zaufany można założyć na trzy sposoby. Każdy z nich szczegółowo opiszemy poniżej.
Rejestracja profilu zaufanego online z opcją potwierdzenia w placówce
Wybierz opcję: W placówce3. Wprowadź hasło zabezpieczenia antyspamowego:
4. Wypełnij okna wymagane w formularzu i kliknij: ZAREJESTRUJ SIĘ.
5. Wybierz punkt, w którym chcesz potwierdzić swoje dane, następnie umów się na wizytę, udaj się do niego i potwierdź informacje, które przesłałeś online. Lista punktów znajduje się na tej stronie: https://pz.gov.pl/pz/confirmationPointAddressesList
Założenie profilu zaufanego z pomocą konta bankowego
Założenie profilu zaufanego z pomocą konta bankowego jest najprostszą opcją. Zastosuj poniższe kroki, a w kilka chwil staniesz się właścicielem profilu zaufanego.
4. Postępuj wg instrukcji wyświetlanych na stronie banku. Szczegółowe informacje na temat zakładania profilu zaufanego znajdziesz także na stronach poszczególnych banków:
Jeśli pojawią się trudności, możesz skontaktować się z infolinią banku.
Cały proces zakładania profilu zaufanego zajmie Ci dosłownie kilka minut. To dlatego, że zakładając konto w banku potwierdziłeś wcześniej dane uwierzytelniające.
Rejestracja profilu zaufanego przy użyciu nowego e-dowodu
Posiadasz nowy dowód osobisty z warstwą elektroniczną? Z jego pomocą także możesz założyć profil zaufany. Postępuj zgodnie z poniższymi wskazówkami:
Kliknij przycisk: ZAREJESTRUJ SIĘ:
2. Kliknij: e-dowód:
3. Uzupełnij zabezpieczenie antyspamowe i kliknij przycisk: Dalej
4. Wpisz wymagane dane i kliknij przycisk: Zarejestruj się.
5. Zaloguj się na powstałe konto i potwierdź swoje dane za pomocą e-dowodu.
PAMIĘTAJ!
Chcąc skorzystać z tej opcji musisz mieć czytnik NFC (zazwyczaj zainstalowany jest w nowszych wersjach smartfonów). Dzięki niemu będziesz mógł połączyć swój dowód z komputerem oraz specjalnym oprogramowaniem znajdującym się na stronie MSWiA. Podajemy LINK do niego.
Rejestracja profilu zaufanego z pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego
Wybierając tę opcję, postępuj zgodnie z poniższymi punktami:
Zainstaluj oprogramowanie PZ Singer właściwe dla systemu operacyjnego, na którym pracujesz: Windows 32-bit64-bit, Mac, Linux.
Zarejestruj się na stronie profilu zaufanego:
3. Klikając przycisk: ZAREJESTRUJ SIĘ, przejdziesz do kolejnej strony, na której musisz wybrać sposób rejestracji. Wybierz: „Rozmowa wideo z urzędnikiem”:
4. Wybierz datę i godzinę rozmowy wideo z urzędnikiem, w której potwierdzisz dane złożone w formularzu i tym samym swoją tożsamość:
5. Nadaj nazwę użytkownika oraz hasło, którym będziesz logował się w późniejszym czasie do profilu zaufanego:
6. Uzupełnij dane osobowe:
7. Podaj dane do kontaktu i zaznacz klauzulę: Znam przepisy dotyczące profilu zaufanego i podpisu zaufanego — link otworzy się w nowym oknie
8. Przejdź do podsumowania.
Sprawdź poprawność wszystkich danych, i kliknij przycisk: DALEJ, zostaniesz przeniesiony do strony autoryzacyjnej, gdzie należy potwierdzić złożenie wniosku o Profil Zaufany.